Påskens äventyr

Då var påskhelgen slut och med den matfrosseriet....

Vi lade grunden redan på Torsdagen då vi smaskade i oss Tacopaj. Som vanligt så använde jag mig inte av några mått. men det jag hade i pajen var iaf (pajdeg var det ju oxå naturligtvis)

Köttfärs
Lök
Vitlök
Tacokrydda
Paprika
Red Hot Choritzo
Brukar ha Jalapenos i också , men de var slut
Ägg
Mjölk
ost

Fräs Köttfärs , lök och vitlök.. Blanda i tacokryddan. Lägg köttfärsen i pajformen. Fräs choritzon och strö över. Toppa med paprika och jalapenos.

Gör en äggstanning av mjölken och äggen , blanda i riven ost och häll det sen över pajen

Grädda i ugnen tills stanningen stelnat och pajen fått fin färg!!


På Fredagen så grillades det lax. Då var det Kim som var grillansvarig. Till det åt vi klyftpotatis och en kallsås som jag slängt ihop.
Den innehöll Creme Fraiche , crabb stick , pressad citron , hackad dill , salt och peppar.

Sen blev det Lördag , då var det dax för mer frosserier. Det bestod av Sill , Laxjansson ,ägg, prinskorv och köttbullar

Laxjansson gör jag som vanlig Jansson. Men jag byter ut ansjovisen mot gravad lax , sen har jag även i hackad dill och hackade kokta ägg. Matlagningsgrädde istället för vanlig grädde eftersom laxen är rätt fet.

1 gul lök
1 msk smör
750 g potatis
300 g gravad lax
2-3 hård kokta ägg
0,5 dl dill
0,5 tsk salt
1 krm vitpeppar
4 dl matlagningsgrädde

Ugn 200 grader.
Skala och hacka löken. Fräs den lätt i smör i en stekpanna.
Skala potatisen och skär den i tunna strimlor. Skär laxen i strimlor.
Varva potatis, lök, lax och dill i en ugnssäker form. Salta och peppra mellan lagren och avsluta med lax och dill.
Häll över grädden.
Grädda i mitten av ugnen 50-60 minuter

Köttbullarna fick bli otäcka Mamma Scans , då jag och skånskan inte kunde komma överrens om vilket köttbulle recept vi skulle användas oss av. Jag har kryddpeppar i mina och hon ville ha socker.... Hundarna gillade köttbullarna iaf!!

Söndagen bjöd på mer frosseri , denna gång hos goda vänner i Jävre. Det bjöds på grillad fläskfilé som legat i en marinad med massor av Sambal. Till det åt vi bakad potatis med aioli. Mums!

Och som pricken över i har det smaskats godis hela helgen också!!

Jätte tack till alla vänner som förgyllt vår påskhelg!


Lax Jansson


Första grillningen.. Lax och halloumi


Grillning nr 2 Sambal marinerad Fläskfile

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0