Popeye pie

Pajdeg:
2 dl vetemjöl
100 g margarin
1 msk kallt vatten

Fyllning:
1 pkt djupfryst spenat (bladspenat använder jag)
2 gula lökar
1 msk margarin
3 st ägg
2 dl matlagningsgrädde
2 dl riven ost
salt & peppar
Muskot (någon tesked)

Blanda mjöl och margarin. Tillsätt vatten och arbeta ihop degen. Tryck ut degen i en pajform så den täcker botten och kanterna. Nagga med en gaffel och låt den stå svalt i 10 -15 min . Förgrädda i 225 C mitt i ugnen, ca 15 min. Sänk temperaturen till 200 C

Jag brukar ärligt slarva med att bådde nagga , låta stå svalt och förgrädda..... Och det har funkat bra det med

Tina spenaten och låt den rinna av. Skala och hacka löken. Fräs den i fettet i en kastrull några minuter. Lägg löken och spenaten i pajskalet. Vispa samman ägg och grädde. Tillsätt ost, salt och muskot. Häll det i pajskalet. Grädda i mitten av ugnen tills äggsmeten stelnat och fått fin färg, ca 30 min


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0