Ernst Kirchsteiger

hör inte till mina favoriter på något sätt..... Jag blir alldeles kallsvettig då den mannen dyker upp i rutan och spottar ur sig saker som .. Jag citerar:   "Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck" ,"Det blir som ett vattenfall av ek. " Det här fönstret ger väldigt skön kontakt mellan ute och inne. Det är som om att ute och inne vill varandra någonting."

Men mamma slängde ihop ett av hans recept och det får klart godkänt..... Nu har min hjärna arbetat ut en variant av det här.. Återkommer när jag testat det...

Färdigt på: 30 min

Ingredienser

Skaldjurstårta
6 6 msk rumstempererat smör
12 12 skivor kavring
1 1 kg färska skalade räkor
500 500 g vit fisk, Alaskan Pollak
750 750 g kesella
250 250 g crème fraiche
300 300 g kokt färskpotatis
1 1 knippe färsk gräslök
1 1 knippe färsk dill
250 250 g finriven parmesan
salt och peppar från kvarn
1 1 st citron
3 3 msk forellrom

1. Skaldjurstårta: Blanda smör och kavring till en deg och täck insidan på en pajform.

2. Koka färskpotatisen och fisken och låt dessa svalna. Skär potatisen i ca 1 cm tjocka skivor och täck botten av pajformen.

3. Hacka räkorna i grova bitar och blanda med den kokta fisken som smulas ner, kesella, parmesan, dill, gräslök, saften från en citron och 1msk rom, salt och peppar. Blanda allt väl.

4. . Häll sedan smeten i pajformen. Garnera sedan tårtan med färska räkor, rom, skivade cocktailtomater och hackad gräslök.

5. Förvara gärna tårtan i kylen ca 1 timme innan servering.

Receptet har jag stulat på recept.nu

Bilden är på mammas Ernsttårta


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0