Gullegris

Mat till 6 hungriga människor....

Fläskfilé (ca 1 kg)
potatis (drygt 1 kg)
1 röd paprika
1 gul paprika
1 rödlök
Körsbärstomater
Fetaost

Marinad:
1½ dl olivolja
4 pressade klyftiga vitlökar
2 tsk sambal oelek (lite mindre om man inte gillar så starkt)
2 msk soja

Kall sås:
4 dl turkisk yoghurt
2 pressade klyftiga vitlökar
2 tsk örtkryddor (eller tex sallads krydda  , grekisk eller italiensk)
½ pressad lime

Skär den lilla grisen i mindre bitar och lägg i marinad ,helst över natten.

Lägg klyftig potatis i en långpanna , in i ugnen 220 grader i 10 - 15 min

Strö över fläskfilén och marinaden + paprikorna i strimlor och löken i klyftor.
Överst lägger du körsbärstomater och fetaost skuren i bitar. In i ugnen igen ca 40 min.

Servera med den kalla såsen och sallad

Kommentarer
Postat av: Pappa B

Hej Ullis

Oj vilken god mat du tillverkar.

Min mobil har varit död i två veckor visserligen har jag fått en låne tfn en barnslig röd samsung

Den är så barnslig och löjlig så jag använder den enbart i yttersta nöd fall.

Ringer dig snart på min nya tfn

Kram Pappa

2009-08-27 @ 15:33:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0