Oxfilé provencale , Vitlöks oxe!!

En klassiker.....

Oxfilé
Potatis
Vitlök
Persilja
Smör
salt
svartpeppar

Ta smör ca 100 g lägg i en skål , pressa ner vitlök (jag är vitlöksfrälst så jag använder ca 6 klyftor , helst mer) Blanda ihop smör och vitlök , tillsätt sen hackad persilja.

Jag brukar rulla smöret till en längd i på bakplåtspapper och sen rulla ihop och slänga in i frysen

Skala potatisen och skiva den tunt , skölj av den under rinnande vatten och torka den sen med handduk. Fräs i panna tills den fått en snygg färg.

Skvimpa över potatisen i en ungsform. Bryn filén runt om , lägg över den i formen på potatisen.

Ställ in allt i ugnen på 150 grader , låt det stå där inne och småfisa tills köttet fått en temperatur på ca 60 grader (ca 20 min)

Ta ut formen och låt sen köttet ligga och snarka lite på tex en skärbräda ca 10 min , när köttet vilat klart är det bara att skiva det , lägga tillbaka på potatisen. Klicka över smöret , sätt ugnen på grillning och skjuts in i ugnen igen. Ta ut när smöret nästan är smält!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0