Kåldolmensdag är det visst idag!!

Alltid lär man sig nått nytt!

Jag vet inte när jag åt kåldolmar sist. Kanske någon gång för 100 år sen, om Pappa B ev kan ha slängt ihop några. Men jag är lite tveksam till det. Pappa B är mer en kålpuddingskille för att inte tala om vilken kålsoppe kille han är!!

På den tiden jag var en liten kotte och hängde i stallet hela helgerna så var man alltid väl utrustad med en mat-termos. Min var röd och fin.

De flesta hade sina termosar fyllda med makaroner , korv eller köttbullar..... Men inte jag , i min var det för det mesta kålsoppa!!! Inte för att det gjorde så mycket för pappas kålsoppa är outstanding , jag har nog aldrig lyckats komma upp i hans kålsoppe klass!

När jag endå är inte på kåldolme ämnet och Pappa B så hade han även en lek som gick ut på att man var en kåldolme. Man blev helt enklet inrullad i en filt. Där skulle man sen ligga och vara lldeles knäpptyst eftersom kåldolmar inte kan prata. Oftast skulle jag leka den tidigt på helgmornarna när jag susade in för att väcka övriga familjen! den var ungefär lika rolig som syltburks leken.. Då skulle man sitt tyst i ett hörn , den leken fick man oftas leka när vi hade främmande... ;)



Men dom  bästa kåldolmar jag ätit fixade faktiskt min morfar....  Och jag tror nog att senast jag åt kåldolmar så var det när han gjort dem , så det var en evighet sen sist!!

Kommentarer
Postat av: Carolina

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :D.

2011-07-12 @ 20:13:04
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0