Banoffee paj

Jag har lyckats att göra en Banooffepaj!!! Wohoooo!!

Lusläste massor av recept , darrade lite inombords när jag läste om den kondenserade mjölken som var tvungen att koka i ca 3 timmar.. Helta tiden täckt av vatten så att burken inte skulle explodera. ;) Såg framför mig hur mitt kök skulle fyllas av seg kolasmet! ;)

Det var ungefär samma känsla som när jag skulle flytta till Sthlm och bli med min första gas-spis. Kompisen flickvän (Som för övrigt verkligen hatade mig på riktigt) Spännde ögonen i mig och berättade skräckhistorier om exploderande gasspisar i ryssland (där hon bott innan) och om folk som flugit kilometervis långt bort genom luften när deras spisar exploderat , när hon berättat klart alla skräckhistoreier stirrade hon på och brast ut i nått slags tokigt skratt . Hon var riktigt rar den där galna ryskan ;)  

Men allt gick bra , och här är resultatet.

(När jag tänker efter så såg jag ingen som skrivit om att de råkat ut för en kola explosion , kanske bara är en myt?!)





Jag var tvungen att ändra lite på receptet... Naturligtvis!!
Lade även i lite hallon , för att få lite syrlighet till sötslisket!!

Recept:

100 g smör
200 g digestivekex (14 st , är halvapaketet.. jag har räknat)
Hallon , valfrimängd
3-4 bananer
Vispgrädde
1 burk kondenserad mjölk (sötad)


Smula sönder kexen , blanda sen ihop med det smälta smöret.
Platta ut det i en form.

Ställ in i kylen en stund , smeta sen på kolagrejset.
Strössla över skivade bananer och hallon

Fluffa över grädde och garnera med mer bananas! Jag var lat och och strösslade över strössel istället för tex riven choklad 


Kommentarer
Postat av: emma

men MUMS! Heja systser!

2012-03-18 @ 10:40:47
URL: http://emmakarlsson.tumblr.com
Postat av: emma

Tja sis, Jag har blivit utmanad i elva frågor leken som cirkulerar på bloggar runt om i världen och nu är det din tur att svara på mina frågor, du hittar dem här! Have fun! http://emmakarlsson.tumblr.com/post/21796524814/nu-ar-det-min-tur-vicky-utmanade-mig-med-den-har

2012-04-25 @ 21:51:43
URL: http://emmakarlsson.tumblr.com
Postat av: vickys.se

åh herregud vad gott det verkar.

2012-04-26 @ 10:08:34
URL: http://vickys.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0